Can people intentionally harm other people w/o God decreeing it

This piece will show that the above is the subject of a disagreement, explore it in light of various passages in Tanach, offer a short analysis of it, and end with a talmudic debate that seems to bear directly on the underlying logic

Shemos 21

12 .מַכֵּ֥ה אִ֛ישׁ וָמֵ֖ת מ֥וֹת יוּמָֽת
13 .וַאֲשֶׁר֙ לֹ֣א צָדָ֔ה וְהָאֱלֹהִ֖ים אִנָּ֣ה לְיָד֑וֹ וְשַׂמְתִּ֤י לְךָ֙ מָק֔וֹם אֲשֶׁ֥ר יָנ֖וּס שָֽׁמָּה

A plain reading suggests that only when the murder is inadvertent is hashgacha brought in to explain how it came to occur (altho see ibn Kaspi and Ralbag that it is another way of expressing chance occurrences) whereas when intentional no explanation is needed as God does not get involved as people are able to do as they see fit even to someone else's detriment and would seem to support the well known position of the ohr hachayim (bereishis 37:21 ויצילהו מידם – פי׳ לפי שהאדם בעל בחירה ורצון ויכול להרוג מי שלא נתחייב מיתה משא״כ חיות רעות לא יפגעו באדם אם לא יתחייב מיתה לשמים, והוא אומרו ויצילהו מידם פי׳ מיד הבחירי ובזה סתר אומרו ונראה מה יהיו חלומותיו וגו׳ כי הבחירה תבטל הדבר ואין ראיה אם יהרגוהו כי שקר דבר.)
that people can unjustly inflict harm on innocents

R Avraham ben HaRambam, while ostensibly picking up on this, expands the scope to include even one killed by human volition, seemingly negating the inference
אנה – סיבב ונתבארה בכלל חוק זה אמתת אמונה והיא כי כל מי שימות באיזו סיבה שתהיה הרי זה בגזירתו יתעלה והנהרג על ידי הורג במזיד האל יתעלה גזר עליו שימות בהריגה ולא הכריח את ההורג שיהרוג אותו ומפני זה הוא חייב בעונש.

(I found the following rishonim that concur with the ohr hachayim - Rabeinu Chananel (chagiga 5a) ופתרון "יש נספה בלא משפט "--- כגון אדם שהרג חבירו., Rashi to Shmuel 2 16:10 regarding Shimis cursing David says י״י אמר לו – אפשר אדם כמותו שהוא ראש לסנהדרין, יקלל את המלך אם לא שנאמר לו מאת הקב״ה.
but not an average joe, lets also not forget that David has Shelomo take care of him ultimately; "lev melachim byad HaShem" as well seems to indicate that ones bechirah is removed only when one possesses outsized influence whereas the ave joe is a free actor that can adversely affect others in a limited capacity)

The following episodes seem to support ohr hachayim's approach; if one can only be harmed if God signs off on it then they are quite hard to comprehend

—Shemuel is concerned about Shaul harming him when HaShem explicitly commands him to go annoint David—Shmuel 1 16:2

—David doesn't want kill Shaul, saying:
וַיֹּאמֶר דָּוִד חַי י"י כִּי אִם י"י יִגֳּפֶנּוּ אוֹ יוֹמוֹ יָבוֹא וָמֵת אוֹ בַמִּלְחָמָה יֵרֵד וְנִסְפָּה—Shemuel 1 26:10

—David is presented with a choice of punishments and chooses one that's b'yad HaShem
Rashi there כי רבים רחמיו: אולי ירחם אבל אויבינו לא ירחמו עלינו

If people cannot harm other people without God okaying it then these narratives do not seem to add up

(the following opinions fall into R Avraham ben HaRambams camp

Chovos halevovos sha'ar habitachon
ושתועלתו והזקו אינם ברשות אדם כי אם ביד הבורא יתעלה לבדו כמו שנאמר (איכה ג לז-לח)מי זה אמר ותהי ה׳ ‎‎לא צוה מפי עליון לא תצא הרעות והטוב, ואמר (ישעיה מ ח)יבש חציר נבל ציץ ודבר אלהינו יקום לעולם, ואמר (ישעיה מ ז)אכן חציר העם.

Chinuch 421
משרשי המצוה. שידע האדם ויתן אל לבו כי כל אשר יקרהו מטוב עד רע, הוא סבה שתבוא עליו מאת השם ברוך הוא. ומיד האדם מיד איש אחיו לא יהיה דבר בלתי רצון השם ברוך הוא, על כן כשיצערהו או יכאיבהו אדם ידע בנפשו כי עונותיו גרמו, והשם יתברך גזר עליו בכך, ולא ישית מחשבותיו לנקם ממנו, כי הוא אינו סבת רעתו, כי העון הוא המסבב, וכמו שאמר דוד עליו השלום (שמואל ב טז יא) הניחו לו ויקלל כי אמר לו יי. תלה הענין בחטאו ולא בשמעי בן גרא)

So we have a disagreement if innocent people can be harmed by other people with malicious intentions

If it would have happened anyway (via some other means) as caused internally by the persons sins then it is fair in the moment whereas if externally foisted on an otherwise innocent person then one must say that God will ultimately square accounts although in the moment it is unjust however that is demanded by free will concerns

The crime seems essentially nonexistent if it would have occurred anyway and punishments—corporal, financial or otherwise—seem difficult to fathom as people's actions have no real world effect

The halachos that require appeasement of the aggrieved party prior to securing kaparah & mechila (bt yoma 85b and bk 92a respectively) work out better if one's actions possess real power to harm another

This issue may be related to the following disagreement in Temurah 4b

אמר אביי כל מילתא דאמר רחמנא לא תעביד אם עביד מהני דאי סלקא דעתך לא מהני אמאי לקי רבא אמר לא מהני מידי והאי דלקי משום דעבר אמימרא דרחמנא הוא

See here for a related discussion regarding if we have the ability to create economic value

Comments

Popular posts from this blog

Sukkos: Pesach in the fall

Are Jews innately unique

Zionism done right